domingo, agosto 06, 2006

Carta a Klara Ostdfeld (parte)

Recuerdan cuando nos decidimos por textos autobiográficos?
He aquí él que he leído en nuestra última reunión:



Estoy todavía bajo el golpe de emoción que no quiero perder y que sentí al leer tus cuentos donde, a pesar de que mi vida ha seguido otros rumbos, veía como en el espejo muchas cosas propias. Los judíos podemos tener historias muy diferentes, pero lo que somos, viene del mismo fondo. Me preguntaste si mis historias son autobiográficas. No, no lo son. Lo que no impide que las historias verdaderas siempre superen la ficción.
A mí no me tocó vivir el Holocausto: nací después, hija de una familia truncada, en la que sólo quedaron con vida mis padres y mi tío materno. Como en todos los casos de supervivencia de los condenados a muerte, los salvaron casualidades imprevistas, milagros tal vez. Él— mi tío — había sido llevado junto con los suyos a Treblinka y logró la hazaña imposible de escapar de un campo de exterminio; ellos, avisados por él, le creyeron lo increíble y saltaron del tren en marcha cuando les llegó el turno de ser deportados hacia el llamado “ campo de trabajo” que no era otro que Auschwitz. Durante varios años sobrevivieron bajo identidades falsas, cambiando constantemente de domicilio, huyendo, viviendo en cuartuchos alquilados y no pocas veces escondidos por familias polacas que arriesgaban sus vidas por la simple chispa de solidaridad humana. Mi madre, que tenía los pómulos altos y los ojos verdes, conseguía trabajos esporádicos. Sus rasgos físicos no delataban que era judía; en cambio mi padre no podía salir a la calle, su nariz aquilina y los ojos pardos —y especialmente la sabiduría triste de esos ojos — despertarían fácilmente sospechas; luego, le obligarían a bajar el pantalón y lo entregarían a la Gestapo. No obstante, sé que salía.
En la película “El pianista” hay una escena donde aluciné por un momento, creí estar viendo a mi padre, de espaldas, vagando entre las ruinas de Varsovia justo después de la guerra en una de esas historias de familia que se asimila de niño como si uno las hubiera vivido.
Mi padre era médico de vocación, le apasionaban los nuevos descubrimientos que tenían que ver con las glándulas endocrinas y ni en las peores condiciones dejó de asistir al laboratorio clandestino de unos médicos amigos suyos (por eso salía, supongo) ni de hacer experimentos con ratas que nunca faltaban y documentarlos por escrito. Ojala le hubiera preguntado datos precisos, detalles… Pero nunca lo hice y hoy no logro imaginarme qué hacía ni cómo se las arreglaba para trabajar en esas condiciones. Es todo lo que sé. Nada pudo quebrar su pasión por el progreso de la medicina, su insaciable curiosidad de un auténtico hombre de ciencia. Al final de la guerra, cuando todos huían de Varsovia, escondió esos trabajos debajo de un escalón en el edificio donde vivían entonces. Poco después el edificio, la calle y todo el vecindario han sido destruidos.
Al inicio de la post-guerra época de pobreza feroz y euforia extrema, (que tú también conociste, Klara: la euforia de estar con vida, con derecho de respira y pisar las calles) el gobierno sueco tendió la mano a los sobrevivientes judíos en Polonia, (ignoro si también en otros países), y mi padre fue uno de los elegidos, con promesa de nacionalización inmediata, buena colocación en alguna ciudad al norte y ayuda económica. Necesitaban médicos y les daban prioridad.
Era una decisión difícil de tomar. A pesar de la ocupación soviética y la instalación del régimen comunista mis padres, Artur (nacido Alter Paltyel) Ber e Irena Makowska ( nacida Rachel Rut Fishman) se sentían unidos a Polonia. Decidieron que el azar decidiera su destino: él iría a Varsovia a buscar esos documentos. Si los encontraba, calculaba que se le abriría el camino hacia una carrera universitaria inmediata en Polonia; si no, irían a Suecia: no había mucho que perder. Los alemanes, en su retirada se habían ensañado con Varsovia empeñados en no dejar ni una piedra sobre otra. Como “el pianista” en aquella escena, mi padre vagaba tres días en las ruinas de la ciudad sin encontrar siquiera puntos de referencia para ubicar la calle donde habían vivido, luego tuvo que cavar entre los escombros a riesgo de su propia vida. No sé cómo lo logró, pero volvió con sus papeles intactos. El destino quiso pues que mis padres se quedaran en Polonia, y todo fue como él lo había imaginado: ese mismo año Artur Ber ha sido nombrado profesor universitario y en poco tiempo se convirtió en una eminencia en su campo, uno de los pioneros de la endocrinología polaca y mundial. A parte de la práctica de la medicina y la enseñanza que nunca dejó, se desempeñaba en prioridad como científico, dirigía el primer instituto endocrinológico del país y hasta contaba entre los privilegiados que podían “salir”: viajaba a menudo a congresos “afuera” (Paris, Viena, Praga) de donde me traía muñecas y juegos maravillosos que no se veían en las tiendas locales. Todo escaseaba en Polonia, no solamente juguetes.
Yo sabía que mi familia había muerto, conocía la historia de la búsqueda en las ruinas al igual que la del tren del que mis padres habían saltado y, sin embargo, jamás sospeché siquiera que fuéramos judíos. Parece loco, pero era así. No podrás creer lo poco que se hablaba de eso, de “la guerra”, como decían entonces. Y de los judíos, menos. Puedo ver ahora que el horror era demasiado fuerte, demasiado cerca, y que para poder vivir había que sepultarlo para siempre. No se podía vivir con el Holocausto. Había que creer que terminó, que el futuro existía, había que proteger a los hijos de la devastación del pasado. Sin olvidar que en aquel régimen aplanador de cualquier pensamiento individual o comunitario no controlado por el partido no se podía hablar mucho con los niños, seres inocentes a quienes interrogaban en las escuelas para descubrir las “disidencias políticas”de sus padres: un apego a tradiciones judías entraba por supuesto en esa categoría. Ellos, como muchos sobrevivientes, lo habían perdido de todos modos. Hace pocas semanas mi hermano, que hoy es ginecólogo en Tel Aviv, viajó a Auschwitz y me pidió buscar en los papeles que tengo los verdaderos nombres de nuestros abuelos: quería rezar kaddish por ellos. Por supuesto, hasta esos nombres sufrieron un cambio póstumo, oficial, a nombres y apellidos polacos… Como muchos otros, mis padres habían apostado a la asimilación, al borrar de las huellas, en un impulso de construirse la vida en esta “nueva” Polonia que era su país a pesar del pasado y de la ocupación soviética, y en la que creían por encima de la represión y el ahogo ideológico que se extendía en todos los ámbitos de la vida. Mi padre que defendía la libertad de la ciencia, se quedó a un pelo de ser enviado a Siberia cuando dio una conferencia sobre sus hallazgos acerca de la hipófisis, a pesar de haber sido advertido de que el comité endocrinológico soviético aún no había aceptado oficialmente la existencia de esa glándula. Eso bastaba para ser culpable de disidencia. Artur Ber se salvó por la campana de la imprevista muerte de Stalin. En el patio de la escuela, iniciamos el duelo con diez minutos de silencio frente a la gigantesca imagen del fallecido que desde siempre había ocupado toda la fachada lateral del edificio adyacente: el camarada Stalín sonreía bajo su bigote de abuelo caucasiano, con una niña feliz en los brazos, rubia como yo, y un gran ramo de flores que le rozaban la mejilla. Lloré tanto que tuvieron que mandarme a casa, donde encontré a mamá llorando también… de alivio. Pero no podía decírmelo.
Yo recibí una educación amplia, liberal y humanitaria que al fin de cuentas es una herencia tan pesada, como lo sería una estrecha y opresiva. A veces mis padres hablaban entre sí en otro idioma y me decían que era alemán, aunque hoy sospecho que hablaban yiddish. Por el otro lado existía el balurdo endoctrinamiento en la escuela y, clandestinamente, también algo de Jesús y Virgen María por parte de mi nana polaca, que me llevaba a escondidas a la iglesia y me enseñaba a rezar. Mis padres, ambos agnósticos, no se oponían: ellos habían crecido en un barrio judío y les había costado mucho aprender todas esas cosas cuyo conocimiento no pocas veces les había salvado la vida. Yo presentía que era diferente, pero atribuía esa sensación a nuestro nivel de vida, la casa grande, al carro propio de papá, a su cultura y sus viajes en un mundo donde se glorificaba la pobreza proletaria y la prosperidad era vergonzosa. De todos modos, lo que me gustaba era leer y escribir. Era una niña precoz que jugaba con palabras.
Aún no había cumplido diez años cuando esa vida se interrumpió de golpe. Era el año 57 y las férreas tenazas del comunismo soviético se estaban aflojando por la primera vez. Me enteré de que éramos judíos —y también la mayoría de mis amiguitas eran judías — y de que muy pronto nos iríamos a Israel, nosotros, y ellas también. Descubrí extrañada la gran “salida del closet” de casi todas las amistades de mis padres, mis tíos y tías postizas: todos eran judíos. A mí, que me había criado en la ignorancia del pasado y en el pretendido paraíso comunista sin prejuicios, no me importaba realmente ser judía o no. Irnos de Polonia y perder el idioma era otra historia. Israel era otra historia y el resto de mi vida también.
Lo que quería contarte era que en realidad nunca supe por qué mi padre había tomado tan bruscamente esta decisión. Nos decía, a mi hermano y a mí, que lo hizo para nuestro futuro, aprovechando la primera ocasión en que Polonia abrió las fronteras para los judíos que deseaban salir. Pero la inmigración fue un golpe muy duro para él. Científico o no, de un país comunista se salía sin un centavo, no era fácil establecerse en el nuevo estado y papá ya no eran joven.
El pasado aflora en pequeños deslumbres inesperados años después, y lo que él no nos decía se me reveló casualmente en la mitad de la década de los ochenta, aquí, en Caracas. En una pequeña reunión en la casa de la señora Lena Braun, fallecida el año pasado, conocí a una amiga suya que vino de visita desde Argentina, era pediatra y originaria de Polonia. Mi apellido de casada, Da Costa Gomes, que he adoptado a la usanza polaca e israelí, no la convenció, y quiso conocer el de soltera. Al oír el nombre de Artur Ber se quedó de una pieza y se emocionó mucho al comprobar que, efectivamente, mi padre fue su profesor en la escuela de medicina en la universidad de Varsovia. Lo recordaba perfectamente: era muy admirado y querido.
La pediatra argentina todavía recordaba una conferencia que dio en los principios del año 57. Como de costumbre, al concluir, dejó el espacio para preguntas. Nadie tenía preguntas esa vez fuera de un estudiante rubio y con ojos insolentes que levantó la mano: él si tenía una pregunta: ¿Por qué dejaban que un sucio judío impartiera clases en una universidad polaca.?
En el horrorizado silencio que siguió el profesor abandonó el aula sin decir palabra y los estudiantes, indignados, fueron a denunciar el incidente a las autoridades universitarias. El antisemitismo era oficialmente prohibido, terminado, relegado a las vergüenzas nacionales del pasado y considerado un delito. Sin embargo, ese muchacho no fue expulsado, él y su grupito seguían pavoneándose en las aulas y los corredores de la institución, proclamando abiertamente eslóganes antisemitas.
Parecía muy extraño, dijo la pediatra argentina. Era obvio que los estaban protegiendo.
No recordaba si fue la misma semana o la siguiente cuando mi padre renunció a su cargo y solicitó oficialmente el permiso para imigrar a Israel. Se había convencido de que nada podía extirpar el odio. No se podía dejar de ser judío, por más que uno lo quisiese.
Tu libro me ha inspirado, Klara, como ves… Quise contarte también este cuento mío —¿conjunto de cuentos?— esta vez nada ficcional. ¿Cómo no iban a conmoverme tus relatos donde resuenan tantos ecos conocidos?
Las historias de los judíos pueden ser muy diferentes, así como sus vidas, y sin embargo son como barcos que se dispersan en la superficie del mar con el mismo pesado ancla clavado en la arena de los tiempos.

Caracas, mayo 2005

31 comentarios:

Becalei dijo...

Krina, tu carta -como ya te lo comenté- es conmovedora e interesante al mismo tiempo. A veces siento como tú, que me hubiera gustado preguntarle más cosas a mi papá. !Si uno supiera! Me impresiona mucho la parte en donde cuentas cómo tu papá encuentra sus escritos en la ciudad devastada.

Becalei dijo...

Krina, tu carta -como ya te lo comenté- es conmovedora e interesante al mismo tiempo. A veces siento como tú, que me hubiera gustado preguntarle más cosas a mi papá. !Si uno supiera! Me impresiona mucho la parte en donde cuentas cómo tu papá encuentra sus escritos en la ciudad devastada.

Anónimo dijo...

Heyas my first comment whoopee...[url=http://www.connectmaldives.com/index.php?do=/public/user/name_James144/].[/url]

Anónimo dijo...
Este blog ha sido eliminado por un administrador de blog.
Anónimo dijo...

Witam doszedlem do wniosku ze ta strona jest najlepsza jezeli chodzi o [url=http://www.youtube.com/user/kredytstudencki]kredyt studencki[/url].

http://identi.ca/kredytstudencki

Anónimo dijo...
Este blog ha sido eliminado por un administrador de blog.
Anónimo dijo...
Este blog ha sido eliminado por un administrador de blog.
Anónimo dijo...

It's so easy to choose high quality [url=http://www.euroreplicawatches.com/]replica watches[/url] online: [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-rolex/]Rolex replica[/url], [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-breitling/]Breitling replica[/url], Chanel replica or any other watch from the widest variety of models and brands.

Anónimo dijo...

The French gourmet cheese Bleu d'Auvergne has a wonderful aroma, a rich taste; the saltiness increases with the incidence of veining. The overall flavor is piquant but not overly sharp. Bleu d'Auvergne started life as an imitation of Roquefort, using cow's milk in place of sheep's milk. Legend has it that a peasant, around 1845, decided to inject his cheese with a blue mold that he found growing on his left-over bread (the motto being, waste not, want not). And thus, the gourmet cheese Bleu d'Auvergne was born. This French gourmet blue cheese comes from the region of Auvergne and the cheese is made from milk of Salers and Aubrac cows. The rind is very thin and so the cheese is usually wrapped in foil. The cheese is rich and creamy with a pale yellow color and scattered holes and well-defined greenish-blue veining. We cut and wrap this cheese in wedge of 8 ounces and 1 pound.

buy fresh blue cheese

[url=http://riderx.info/members/buy_5F00_fresh_5F00_blue_5F00_cheese.aspx]buy fresh blue cheese[/url]

http://riderx.info/members/buy_5F00_fresh_5F00_blue_5F00_cheese.aspx

Anónimo dijo...

Hello,
I have developed a new clean web 2.0 wordpress theme.

Has 2 colours silver and blue, has custom header(colour or image).
I am curently working on it, so if you have suggestions let me know.

You can view live demo and download from here www.getbelle.com
If you found bug reports or you have suggestions pm me.
Wish you a happing using.

many thanks to [url=http://www.usainstantpayday.com/]USAInstantPayDay.com[/url] for helping with hosting and developement of the theme
ionicygieli

Anónimo dijo...

Phenomenal website!

Virtually everyone needs to acquire insurance at one time or another, whether it is
auto insurance, life insurance, health insurance, or homeowners insurance.
These days it is more painless than ever to obtain complimentary insurance quotes from several
companies in order to find the foremost deal. You can also discover how to redeem
oodles of money in free petrol when you acquire your insurance price quotes.

[url=http://freeinsurancequoteshq.com]Free insurance quotes[/url]
http://freeinsurancequoteshq.com

[url=http://freeinsurancequoteshq.com/home/compare-house-insurance-for-free.html]Compare house insurance[/url]

http://familytreesoftware.org/

Anónimo dijo...

Howdy

Watch latest movies for free:
http://www.freemoviez.biz

It is a very big movie site

Enjoy it

[URL=http://www.freemoviez.biz][IMG]http://static.thepiratebay.org/img/firefox-22.png[/IMG][/URL]

Anónimo dijo...

Shalom

This forum rocks.. I really liked it...

See you

[URL=http://www.vpnmaster.com][IMG]http://openvpn.net/archive/openvpn-users/2005-05/pngd55nFojmJX.png[/IMG][/URL]

Anónimo dijo...
Este blog ha sido eliminado por un administrador de blog.
Anónimo dijo...

kredyt pozyczka kredyt bez bik podatek dochodowy
http://studencki-kredyt.pl/kredytu/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/kredytu/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/kredytw/ http://studencki-kredyt.pl/kredytz/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/kredyts/ http://studencki-kredyt.pl/kredytt/mapa.html cialis http://studencki-kredyt.pl/akcje/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/inwestycje/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/karta-kredytowa/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/lokata/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/notowania/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/oprocentowanie/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/pozyczka/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/emerytura/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/leasing/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/prywatyzacja/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/renta/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/waluty/mapa.html

Anónimo dijo...

check out the new free [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino games[/url] at the all new www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the web! enjoy our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and win money.
you can also check other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos[/url] and [url=http://www.bayareacorkboard.com/]poker room[/url] at this [url=http://www.buy-cheap-computers.info/]casino[/url] sites with 100's of [url=http://www.place-a-bet.net/]free casino games[/url]. for new gamblers you can visit this [url=http://www.2010-world-cup.info]online casino[/url].

Anónimo dijo...

if you guys requisite to conjecture [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra apothecary repayment in payment generic drugs.
you can ascertain drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the pre-eminent [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] originator on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anónimo dijo...

check [url=http://www.eroticwebcams.net]www.EroticWebCams.net[/url] if you want to enjoy the best adult cams.

Anónimo dijo...

[url=http://grou.ps/reductil] Buy reductil online
http://grou.ps/reductil
Buy reductil online

Anónimo dijo...

Predilection casinos? check this environmental [url=http://www.realcazinoz.com]online casino[/url] head and postpone online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also scrutinize our untrained [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] steer at http://freecasinogames2010.webs.com and gain material folding money !
another unsurpassed [url=http://www.ttittancasino.com]casino spiele[/url] in the region of is www.ttittancasino.com , during german gamblers, watch loose online casino bonus.

Anónimo dijo...

Greetings

It is my first time here. I just wanted to say hi!

Anónimo dijo...

Director : Anurag Basu
Cast : Hrithik Roshan, Kangna Ranaut & Barbara Mori
Music Director: Rajesh Roshan
Lyricist: Nasir Faraaz & Asif Ali Beg

Tracklist:
1 – Zindagi Do Pal Ki
2 – Dil Kyun Yeh Mera
3 – Tum Bhi Ho Wahi
4 – Kites In The Sky
5 – Fire
6 – Zindagi Do Pal Ki (Remix)
7 – Dil Kyun Yeh Mera (Remix)
8 – Tum Bhi Ho Wahi (Remix)
9 – Fire (English Version)

[url=http://www.bollywood-latest.com/2010/05/kites-mp3-songs/]Kites Mp3 Songs[/url]


[url=http://www.bollywood-latest.com/]Bollywood Blog[/url]

[url=http://www.bollywood-latest.com/]Bollywood News[/url]

Anónimo dijo...

new guys! coincide the latest freeing [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] games like roulette and slots !research manifest the all chic loosen [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games at the all new www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the entanglement! use our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and win money.
you can also discontinuation other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos bonus[/url] . check out this new [url=http://www.place-a-bet.net/]online casino[/url].

Anónimo dijo...

wow guys! coincide the latest freeing [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] games like roulette and slots !report register peripheral exhausted the all unmapped loosen [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games at the all stylish www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the entanglement! appreciate our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and delight in money.
you can also discontinuation other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos bonus[/url] . check out this new [url=http://www.place-a-bet.net/]online casino[/url].

Anónimo dijo...

Hey guys I'm not confident if this is the correct forum to mail this, but I am having some legitimate trouble learning i want to meet a nice girl I infer from i want to meet a nice girl[url=http://how-to-meetagirlnow92.ning.com/profile/StancMarb
i want to meet a nice girl [/url] that article, but it as a matter of fact didn't appear to give alot of substance to me. Can someone pretty please assist me? It's so hard to gratify the sexy women of my dreams.

This ezine wasn't easy to read

Tips on How to meet Ladies on the Shopping mall

If you should be just one guy and aren't the most helpful at finding much much less meeting ladies and are wondering just where you may visit discover and match a female, then these ten sensible suggestions on how to meet a gal in the local mall, should really appear in mighty handy.

1 - Go to the foods court. Feel it or not, the food court is the absolute highest quality place inside the mall to meet a young lady. Here's what you do. Choose a meals position and get in line for the meal. When one is in line, glance around the region wherever everybody is sitting down and eating. Appearance for any chick sitting alone, and even two ladies sitting down together. When you might have your meal in hand, walk around to in which she or they can be seated and ask if you may join them. If you are truthful and straightforward with them, your chances are very good.

2- Do some thinking. Just before you even take into account proceeding for the local mall to fulfill a female, sit by yourself down and do some really serious thinking. Check out how you could possibly match a toddler and what you could say to her if you can be productive. Take into account which parts belonging to the local mall you'll go to. Also, you are gonna really need to purchase a little something when there, what do you will need? Finally, ponder what meeting a girl in a public location entails. Surely you're likely to would need to start looking for any wedding ring just before speaking into a gal, and you'll have got to give consideration to if it is wiser to speak to a lady alone or just one who is with others. Ultimately, you will have to be sensible about your own age and the ages belonging to the gal you would like to satisfy. As in, you'll be expected to inform your own self to get reasonable and do not look at to satisfy girls which might be a great deal younger or older than that you are, or that seem out of the league.



three - Request help out. As soon as you’re in conclusion on the local mall, a person for the procedures to satisfy women is by asking them for advice. Women know that males have no thought what they are working on when they are purchasing, so asking for help won't appear such a ridiculous thought. Ask for allow in picking out a jacket for your self as an example. Carrying out so let's the woman know that you are single. If she agrees to help you, question her other questions as you grab a variety of jackets to consider on.

Hey guys I'm not quite for certain if this is the sound place to mail this, but I am having some legitimat strife learning i want to meet a nice girl I infer from i want to meet a nice girl[url=http://www.sici.org/forums/member/23001
i want to meet a nice girl [/url] that site, but it actually didn't seem to make alot of sense to me. Can someone please serve me? It's so hard to gratify the chick of my dreams.

Anónimo dijo...

Realize seu sonho, replicas de relogios famosos rolex

Replicas de relogios famosos de grandes marcas a partir de
R$299,00, rolex, breitling, ferrari, bvlgari, tag heuer e muito mais tudo
com garantia e parcelado em até 15x

Estado- SP
msn - relogiosfamosos[@]hotmail.com
telefone 11-3711-2574

Visite nossa pagina web: http://www.guiadosrelogiosfamosos.com.br

Anónimo dijo...

If you aren't sure what types attend the event[url=http://giantsofficialjersey.com/]Eli Manning Jersey[/url]
contact the event manager[url=http://indianapoliscoltsofficialstore.com/]Nike Andrew Luck Jersey[/url]
and ask or use of the theme as your answer You retreat to your own space[url=http://official49ersjerseystore.com/]Frank Gore White Jersey[/url]
and are unable to do anything constructiveSemi-Precious StonesA large number of stones used in jewelry are known as semi-precious; the most important ones are as follow: amethyst[url=http://ravensofficialnflshop.com/]Torrey Smith Elite Jersey[/url]
lapis-lazuli[url=http://officialnflfalconsstore.com/]Matt Ryan Falcon Jersey[/url]
turquoise[url=http://patriotsofficialshop.com/]Women's Rob Gronkowski Jersey[/url]
aquamarine[url=http://indianapoliscoltsofficialstore.com/]Andrew Luck Elite Jersey[/url]
topaz[url=http://texansfootballstore.com/]Arian Foster Authentic Jersey[/url]
moonstone[url=http://ravensofficialnflshop.com/]Black Terrell Suggs Jersey[/url]
peridot[url=http://texansfootballstore.com/]Arian Foster Jersey Red[/url]
opal[url=http://officialnflpackers.com/]Green Aaron Rodgers Jersey[/url]
tourmaline[url=http://officialbroncosroom.com/]Peyton Manning Jersey[/url]
zircon[url=http://fans-chicago.com/]Women's Brian Urlacher Jersey[/url]
chrysoberyl[url=http://nikebengalsnflstore.com/]Andy Dalton Elite Jersey[/url]
alexandrite
7 A good experiment is to consciously act in a way that your feeling does not describe - Only the Best for Your Parrot!Free Parrot eBook 140 pages of parrot tips[url=http://nikebengalsnflstore.com/]Black A.J. Green Jersey[/url]
information[url=http://texansfootballstore.com/]J.J. Watt Youth Jersey[/url]
nutrition advice[url=http://officialbroncosroom.com/]Nike Von Miller Jersey[/url]
safety and more!No matter how fast your processor and regardless of how much ram you carry[url=http://seahawksfootballstore.com/]Marshawn Lynch Women's Jersey[/url]
there comes a time when you realize your computer just doesn't run as fast as it did when you bought it

Anónimo dijo...

top [url=http://www.c-online-casino.co.uk/]free casino games[/url] brake the latest [url=http://www.casinolasvegass.com/]online casino[/url] unshackled no consign reward at the foremost [url=http://www.baywatchcasino.com/]no deposit reward
[/url].

Anónimo dijo...

Though a nation produces bulk Chicago Bears jerseysOnce you have purchased the wholesale NFL jerseys from china, you'll be flabbergasted with the quality of these jerseys90%20021 So, if you are one of those people who are tired of standing on long lines waiting for tickets it time to get relaxed because you can get the ticket for the most awaited show online Everyone don actually must shell out enough profit for this However, if you add the 1000 most commonly-used Spanish words, together with an appreciation that there will be some words you just wont know right away (numbers, names, or proper names), you will have an incredible opportunity to understand the majority of Spanish text
C For all intent and purposes, you are still able to communicate effectively with themThis of course includes the cheap nfl jerseys,cheap nba jerseys,cheap ncaa jerseys,cheap nhl jerseys and cheap mlb jerseys All you Broncos fans should head to Mile High Report to see what Broncos fans are saying about Denver's pick in the draft Troy has arguably become among the list of Pittsburgh Steelers most significant defensive weapons since joining along with the team out of USC

[url=http://www.frankgorejersey.net/]Frank Gore Jersey[/url]
[url=http://www.freeshippingcheapjerseys.com/]Cheap Jerseys[/url]
[url=http://www.andrewluckjerseys.us/]Andrew Luck White Jersey[/url]

Anónimo dijo...

Did you [url=http://www.onlinecasinos.gd]video poker[/url] skilled in that you can on Suffer giddiness Palazzo speedily from your mobile? We be convinced of a je sais quoi unfixed casino at mortal's disposal an look to iPhone, iPad, Android, Blackberry, Windows 7 and Smartphone users. Force your gaming with you and be a champ [url=http://www.adults.gd]online sex toys[/url] wherever you go.

Anónimo dijo...

Hello. [url=http://ph-pills.com/en/item/generic_lipitor.html]cheap lipitor[/url] enter this deals [url=http://ph-pills.com/en/item/generic_alli.html]diet pills[/url]